Ga naar de inhoud
Lees ze zorgvuldig door

Gebruikersvoorwaarden SDB Octopus CliëntApp

Versie 2025.1 van 26 maart 2025

Over ons

SDB Groep B.V. (hierna: SDB) is een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, gevestigd in Den Haag, aan de Regulusweg 11. Met ‘wij’ of ‘ons’ bedoelen we SDB. Met ‘u’ bedoelen we u, als gebruiker van de SDB Octopus CliëntApp. SDB heeft de applicatie SDB Octopus CliëntApp gemaakt. In deze voorwaarden zal vanaf nu worden verwezen naar de SDB Octopus CliëntApp als ‘CliëntApp’ of als ‘de app’. Met de ‘zorgaanbieder’ bedoelen we de zorgaanbieder die u een account voor de CliëntApp heeft gegeven.

 

Over deze gebruikersvoorwaarden

In deze Gebruiksvoorwaarden leggen wij aan u uit welke voorwaarden en afspraken gelden voor het gebruik van de CliëntApp. Bij akkoord op deze voorwaarden, verklaart u zich te houden aan het voorgeschreven gebruik van de CliëntApp.

Contact

Heeft u vragen over het gebruik van de CliëntApp? Of wilt u uw akkoord op deze gebruikersvoorwaarden intrekken? Neem dan contact op met de zorgaanbieder. Deze kan u de toegang tot de app ontzeggen. Het is voor gebruikers niet mogelijk om direct contact op te nemen met SDB. Voor vragen over de inhoud van het dossier, of de werking van de CliëntApp kunt u terecht bij uw zorgaanbieder.

 

1. Toepasselijkheid van deze gebruikersvoorwaarden

  • Deze gebruikersvoorwaarden zijn van toepassing op het gebruik van de CliëntApp.
  • In deze Gebruiksvoorwaarden spreken wij met u af welke voorwaarden en afspraken gelden voor het gebruik van de CliëntApp. U bent bij het gebruik van de CliëntApp gebonden aan het volgen van deze Gebruikersvoorwaarden.

 

2. Doeleinden van de applicatie 

  • De CliëntApp heeft als primaire doel het verstrekken van inzicht in de geleverde zorg, het faciliteren van regie en participatie, en het mogelijk maken van communicatie tussen zorgaanbieder en gebruikers van de app.
  • De app is uitsluitend bedoeld voor persoonlijk gebruik.
  • De app is niet bedoeld ter vervanging van de primaire communicatie binnen het zorgproces.
  • Het is u, als gebruiker van de app, niet toegestaan om:
    • Misbruik te maken van de app of de data in de app, denk bijvoorbeeld aan het maken van screenshots, het forceren van de app of het delen van de gegevens uit de app;
    • Uw login-gegevens te delen met anderen;
    • De app te gebruiken voor schadelijke doeleinden, zoals het verspreiden van virussen, malware of andere schadelijke programma’s;
    • Ongeautoriseerde toegang proberen te verkrijgen tot systemen van SDB of de zorgaanbieder.

De informatie in de app wordt 1-op-1 overgenomen uit het dossier van de cliënt. U kunt geen rechten ontlenen aan de informatie die in de app staat. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de informatie die de app toont, nog niet met u besproken is.

3. Aansprakelijkheid, persoonsgegevens en beveiliging

  • SDB is ISO27001 en NEN7510 gecertificeerd.
  • Uw zorgaanbieder blijft verantwoordelijk voor de data. SDB is verwerker. Dit is vastgelegd in een verwerkersovereenkomst tussen de zorgaanbieder en SDB.
  • Als u vragen heeft over de gegevens in de CliëntApp, of als u uw rechten op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wilt uitoefenen, kunt u contact op te nemen met de zorgaanbieder. Wij verwijzen u hiervoor door naar het privacy statement van uw zorgaanbieder.
  • De zorgaanbieder is verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens in de CliëntApp.
  • SDB heeft maatregelen genomen om data te beschermen tegen verlies of misbruik. Deze maatregelen houden rekening met de stand van de technologie en de aard van de gegevensverwerking.
  • SDB evalueert haar beveiligingsmaatregelen periodiek en past deze aan waar nodig.
  • U kunt in de CliëntApp foto’s plaatsen. U bent er als plaatser van de foto verantwoordelijk voor dat u geen foto’s plaatst van personen die niet op de foto willen. U bent ook verantwoordelijk voor het eventueel vervagen van derden op de foto.
  • U bent zelf verantwoordelijk voor het toestel waarmee u de CliëntApp gebruikt, en de wijze waarmee u met uw toestel omgaat.

 

4. Beschikbaarheid van de data en beëindiging van de toegang

  • Uw zorgaanbieder kan besluiten gebruik van de CliëntApp te stoppen. U heeft dan geen recht meer op het gebruik van de app.
  • Oneigenlijk gebruik, of gebruik dat niet verenigbaar is met het doel, leidt ertoe dat SDB of uw zorgaanbieder de toegang tot de CliëntApp kan ontzeggen.
  • Bij overlijden van de cliënt in kwestie, heeft de zorgaanbieder de regie in het sluiten van het dossier. Bij wet dient het dossier gesloten te worden, en kan er niet zonder meer inzage worden verleend in een medisch dossier. Indien de cliënt overleden wordt gemeld, gebeurt het volgende:
    • Appbeheerders krijgen volledige rechten;
    • Gebruikers met volledige rechten krijgen beperkte rechten;
    • Gebruikers met beperkte rechten behouden hun beperkte rechten.
  • Indien u na het overlijden toch nog inzage wenst, dient u direct contact op te nemen met uw zorgaanbieder. Deze kan u slechts in sommige, door de wet voorgeschreven, gevallen inzage verlenen.

Door een technische storing of onderhoud kan de app enige tijd niet beschikbaar zijn. U kunt op basis hiervan geen aanspraken maken. SDB streeft er naar om de app zo snel mogelijk weer voor u beschikbaar te maken.


5. Wijzigingen van de voorwaarden

  • SDB kan deze gebruikersvoorwaarden op elk moment aanpassen. De nieuwe voorwaarden zijn van kracht vanaf de datum die we vermelden in de nieuwe voorwaarden of, als die datum niet wordt genoemd, 1 maand na de mededeling.
  • U ontvangt een melding bij het opstarten van de app als de gebruikersvoorwaarden zijn gewijzigd. Als u de CliëntApp wilt blijven gebruiken na de ingangsdatum van de nieuwe voorwaarden, moet u de nieuwe voorwaarden accepteren. Vanaf dat moment gelden de nieuwe voorwaarden.
  • Als u het niet eens bent met de nieuwe voorwaarden, kunt u het gebruik van de app stoppen. U kunt u uw account bij de CliëntApp laten verwijderen door contact op te nemen met de zorgaanbieder.
  • De meest recente versie van de voorwaarden kunt u vinden via de link onderin het inlogscherm.