2024 was een jaar van toenemende vraag naar opvang maar ook van economische uitdagingen als stijgende kosten en personeelstekorten. Er werd veel geïnvesteerd in kwaliteitsverbetering.
De trends in 2025 richten zich op flexibiliteit, kwaliteit en technologische innovaties om de kinderopvang efficiënt, betaalbaar en meer toegankelijk te maken voor ouders.
Flexibele opvang
De behoefte aan flexibele opvang als avond- en weekendopvang en grotere capaciteit bij bestaande kinderopvanglocaties neemt toe.
Personeel
De stijgende vraag naar opvang vereist creatieve oplossingen voor het personeelstekort. Dit onderwerp staat centraal in cao-onderhandelingen en arbeidsmarktinitiatieven.
Kwaliteit
Het toezicht op de kinderopvang wordt verder aangescherpt om kwaliteit te garanderen. Er wordt een landelijk werkwijze voor het signaleringsproces geïmplementeerd.
Economie
De kinderopvangtoeslag wordt opnieuw verhoogd en er worden concrete stappen gezet in de richting van een nieuw financieringsstelsel.
Digitalisering en innovatie
AI speelt een grotere rol in administratieve ondersteuning en kwaliteitsverbetering, door processen zoals planning en oudercommunicatie efficiënter te maken. Lees hieronder ook de blog: Robot op de groep? Wat AI kan doen in de kinderopvang.
Wij volgen de marktontwikkelingen nauwgezet zodat we met onze software en diensten optimaal aansluiten op de behoeften van de kinderopvangsector. Je kunt hierover ook in gesprek gaan met je vaste contactpersoon van SDB; Inke Benkhuijsen, Marjolein van Rooijen of Ursela Olde Weghuis.
Lees blogDit jaar lanceren we de Advisory Board Kinderopvang. Wij nodigen je uit om hieraan deel te nemen. In de Advisory Board gaan we samen met jullie, dé experts uit de kinderopvangsector in gesprek over de nieuwste ontwikkelingen en mogelijkheden binnen ons productaanbod. Het is een unieke kans om jouw inzichten te delen en samen te werken aan oplossingen die de kinderopvang écht ondersteunen.
Data en locatie bijeenkomsten:
Doel van de bijeenkomst
Tijdens de Advisory Board bespreken we tactische vraagstukken en ontwikkelingen binnen het domein Kinderopvang. Jouw input is van groot belang om ervoor te zorgen dat onze oplossingen optimaal blijven aansluiten op de behoeften van kinderopvangorganisaties. Samen zorgen we ervoor dat onze oplossingen praktische toegevoegde waarde bieden voor jouw medewerkers én voor jouw organisatie
Heb je hiervoor belangstelling, laat dat dan weten aan je vaste contactpersoon van SDB; Inke Benkhuijsen, Marjolein van Rooijen of Ursela Olde Weghuis.
Een boeiend klantverhaal uitgelicht.
Efficiënte reiskosten- en CO2-registratie met SDB Planning
Bij Norlandia Kinderopvang draait alles om buiten spelen en ontdekken, geworteld in hun Noorse roots en visie. Met 77 locaties en ongeveer 750 medewerkers in Nederland, werd het door de groei steeds belangrijker om de processen te stroomlijnen. Toen ze in 2021 kozen voor SDB Planning, ervaarden ze direct de voordelen.
Interessante evenementen voor de Kinderopvang.
Kinderopvangorganisaties staan voor een uitdaging in deze krappe arbeidsmarkt, maar er zijn inspirerende voorbeelden van organisaties die erin slagen om medewerkers op een unieke manier te werven, op te leiden en te behouden. Wat is hun geheim? Ontdek het tijdens onze exclusieve tweedaagse studiereis, waar je een kijkje krijgt in de keuken van bijzondere werkgevers die met succes hun missie en visie uitdragen.
Op donderdag 17 april a.s. vindt KIX Day (Kinderopvang Inspiratie eXperience dag) plaats op onze SDB locatie in IJsselstein. Het wordt weer een inspirerende dag met aansprekende thema’s. workshops en sessies. Je kunt je hier al aanmelden!
Met de onderstaande maatregelen willen we ervoor zorgen dat je altijd goed geïnformeerd bent en kunt vertrouwen op de kwaliteit van onze oplossingen. Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact met ons op via de helpdesk.
Heb je vragen over het gebruik van onze oplossingen? Onze helpdesk staat voor je klaar! Je kunt contact met ons opnemen via telefoon of via het serviceportaal. In deze lijst vind je alle belangrijke telefoonnummers. Of neem contact met ons op via het serviceportaal.
We controleren onze applicaties continu om eventuele problemen vroegtijdig te signaleren. Mocht er toch een probleem ontstaan, dan melden wij dit direct via onze speciale statuspagina.Hier vind je actuele informatie over problemen, de voortgang van analyses en oplossingen. Raadpleeg deze pagina als je een storing ervaart.
We testen en verbeteren onze oplossingen dagelijks. Iedere twee weken voeren wij updates uit met verbeteringen en voegen nieuwe functionaliteiten toe. Dit verloopt volgens het proces: Testen: voorafgaand aan elke update testen wij de oplossingen uitgebreid. Acceptatieomgeving: de updates worden eerst in de acceptatieomgeving uitgerold, zodat je de kans hebt om ze te bekijken en te testen. Releasekalender: in onze releasekalender vind je de datums waarop de acceptatie- en productieomgevingen worden bijgewerkt. Wat er precies wordt aangepast, kun je volgen op https://updates.sdbgroep.nl
Bij grotere problemen die meerdere klanten tegelijk treffen, zorgen we dat dit snel wordt opgelost in de vorm van een “hotfix”. Over deze tussentijdse updates informeren we je op https://updates.sdbgroep.nl