Ga naar de inhoud
Leren, ontwikkelen & presteren

Werkplekleren in de zorg

SDB Groep gelooft in leren vanuit de praktijk en leren in de praktijk. Wij kunnen jou met software en expertise helpen werkplekleren in jouw organisatie optimaal te laten renderen.

Iedere werksituatie leent zich voor werkplekleren

Vanuit SDB Groep faciliteren we verschillende manieren van leren. Het is mogelijk om zelf kennis op te doen vanuit korte micro-learnings en uitgebreide e-learning cursussen, maar je kunt ook samen leren rondom de multi-touch Beeldtafel of in de online leeromgeving (Beeldend Trainen).

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden en de verschillen en leggen je uitgebreid uit wat werkplekleren voor jouw organisatie kan betekenen.

Werkt werkplekleren in de zorg?

Als je invulling wilt geven aan de strategische leer- en ontwikkelfunctie en een leercultuur wilt realiseren voor de organisatie, is werkplekleren een goede oplossing. Bij werkplekleren vormt de werksituatie van de medewerker het vertrekpunt en worden deze situaties omgezet in leermomenten. Het gaat hierbij om betekenisvol van en met elkaar leren en presteren in de dagelijkse praktijk.

Nagenoeg iedere werksituatie leent zich voor werkplekleren. Denk hierbij aan het voeren van een moeilijk gesprek met een cliënt of een verpleegkundige handeling.

Flexibel binden, boeien en behouden

Wij geloven sterk in co-creatie. Dit doen we samen met de organisatie, het team én het individu. Bij het ontwikkelen van werkplekleertrajecten starten we altijd met het analyseren van jouw vraagstuk. Tijdens het vormgeven van de oplossingen nemen jullie kennis van je organisatie mee en wij onze kennis en ervaring met leertrajecten.

Onze werkvormen zijn beeldend, gericht op de werkpraktijk, laagdrempelig en vooral inspirerend. Hiermee kunnen zorgmedewerkers blijven leren, ontwikkelen en presteren. Zo kun jij ze binden, boeien en behouden binnen je organisatie.

Boek een inspiratiesessie

Zorg voor de juiste leercultuur

Wij vinden dat de medewerker zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen leerproces.  Door eigen doelen te hebben en eigen werksituaties om te zetten naar leersituaties, kom je tot meer betekenis, betrokkenheid en betere prestaties.

Een sterke leerroute bestaat uit drie vaste leerfasen, die elkaar continu afwisselen: leren, verdiepen en reflecteren. Leren begint bij het opdoen van kennis. Bij het verdiepen ga je direct aan de slag met de nieuw aangereikte informatie. En door daarna te reflecteren op het handelen en ontwikkeling in de eigen werkpraktijk, word je het meest bekwaam.

Geef mij meer handvaten

Verbind leren en technologie

Binnen het leren, ontwikkelen en presteren, speelt technologie een essentiële rol. Wij zetten leertechnologie op een slimme manier in om dit te ondersteunen, verrijken en aan te vullen. Een voorbeeld hiervan is onze beeldtafel, waarmee medewerkers op de werkvloer mét elkaar leren. De trajecten worden hiermee effectiever, attractief en uitdagend.

Ik wil meer weten

Expertprogramma werkplek-leertrajecten

Verdiep je in het model van Werkplekleren met Leertechnologie en krijg inzicht in inspirerende werkvormen, leervormen en leertechnologieën. In het verkort expertprogramma van 2,5e dag leer je hoe je deze kunt toepassen in jouw eigen werkpraktijk. In het volledige expertprogramma van 5 dagen ontwerp je ook een eigen leertraject voor jouw organisatie, bestaand uit inspirerende werk-en leervormen waarin gebruik wordt gemaakt van leertechnologie van het SDB Leerplatform.

Meer informatie

Doelen werkplekleren in de zorg

Werkplekleren is een relatief nieuwe vorm van leren. Een vorm waarbij jouw medewerker leert van échte situaties die zich tijdens het dagelijkse werk voordoen. Het doel van werkplekleren is de zorg professionaliseren en de deskundigheid bevorderen.

Professionaliseren

  • Accent op informeel leren
  • Vertrekpunt individu en zijn werksituaties
  • Start met zichtbaar maken
  • Gericht op loopbaanontwikkeling
  • Diep leren
  • Kennisdeling
  • Toetsen is formatief

Deskundigheid bevorderen

  • Accent op formeel leren
  • Vertrekpunt inhoud
  • Start met opleidingsreflex
  • Gericht op functioneren / inzetbaarheid
  • Memoriseren en aantonen
  • Kennisverwerving
  • Toetsen is summatief

Ontdek de voordelen van werkplekleren

1
Inspirerende en intensieve manier van leren

Herkenbare situaties zorgen voor hoge betrokkenheid van jouw medewerkers.

2
Faciliteert leren op de werkplek

Dankzij onze handige beeldtafels leren jouw medewerkers op de plaats waar de situatie zich in de praktijk voordoet.

3
Leren van echte praktijksituaties

Werkplekleren ondersteunt de visie om medewerkers verantwoordelijk te laten zijn voor hun eigen ontwikkeling door échte werksituaties na te bootsen.

4
Kennis delen met collega's

Dankzij werkplekleren delen jouw medewerkers actief kennis en expertise met elkaar.

5
Hoge retentiewaarde

Leren op de werkplek is leuk. Deelnemers ervaren het als inspirerend wat de retentiewaarde enorm verhoogt.

6
Feedback van collega's

Tijdens het werkplekleren krijgen deelnemers feedback van eigen collega’s. Dit leert hen om niet alleen feedback te geven, maar ook te ontvangen.

7
Groter zelfoplossend vermogen

Werkplekleren stimuleert medewerkers om oplossingen te bedenken voor onbekende situaties. Deze vaardigheid nemen ze mee in het dagelijks werk.

8
Betere teamprestaties

Doordat medewerkers intensief met elkaar leren, begrijpen ze elkaar beter. Dit bevordert de teamprestatie

9
Optimalisatie werkprocessen en beleid

Doordat werkprocessen en beleid tijdens het werkplekleren de revue passeren kunnen deze worden bijgesteld en geoptimaliseerd.