Ga naar de inhoud

De kracht van standaardisatie

Standaardisatie; Het toepassen van het standaard ontwerp, proces en gebruik van een product of dienst. Tegenwoordig vaak een randvoorwaarde om te voorzien in beheerbaarheid, uniformiteit, kostenbesparing en schaalbaarheid. Maar de voordelen kunnen ten koste gaan van de flexibiliteit. Dat is waar ik als Product Owner binnen Competence Centre Analytics voor waak. Ik heb hier dagelijks mee te maken om tot standaard stuurinformatie en inzichten te komen over vele verschillende bronnen heen met vaak een stukje maatwerk.

Waarom dan toch weer actueel?

Het beeld bij standaardisatie is bij velen vaak zwartwit. De één geeft aan dat alles te standaardiseren is, de ander geeft aan dat het juist een beperking is om tot volledige voldoening te komen en niet langer aan individuele wensen tegemoet kan komen. In beide zit een kern van waarheid. Toch lijkt standaardisatie soms ook wel een doel op zich geworden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Standaardiseren doe je met een reden.

Daar net tussenin

Wat mij betreft is standaardisatie alleen een middel. Het helpt om een stukje bureaucratie te doen verdwijnen, om repetitief werk te voorkomen en om zaken met elkaar te kunnen verbinden. En als we daar voor iets of iemand een beetje van af moeten wijken? Dan zorgen we toch gewoon dat dit nog mogelijk is, maar dan wel binnen de standaard. Want elke vorm van standaardiseren dwingt het maken van keuzes af. Aangezien een standaard gebruikt wordt voor generieke aansluiting, dient het ook van toegevoegde waarde te zijn voor hetgeen dat aansluit. Is dat niet het geval? Dan moet je het niet opnemen.

Het hoe 

Het gaat er om hoe je met deze wisselwerking omgaat. Natuurlijk ook waarvoor. Ja het is een verschil of je het hebt over het standaardiseren van een informatiestandaard of dat je het hebt over etiquette. Beiden zijn vormen van een standaard. Waar de eerste een harde aansluiting kent, biedt de tweede toch wel meer vrijheid op de naleving ervan. Het is een utopie om te denken dat alles te standaardiseren is en iedereen zich daarin herkent. Of is het tegenovergestelde waar? Met de hedendaagse automatisering is dit wat ons tenslotte nog een identiteit geeft.

De kracht van standaardisatie

Verlies het doel niet uit het oog. Standaardiseren is niet het doel. Binnen SDB Analytics passen wij standaardisatie toe zodat klanten minder werk hoeven te steken in het opnieuw uitvinden van het wiel. Klanten kunnen op een toekomstbestendig platform werken en ook een vorm van flexibiliteit behouden om bepaalde onderdelen naar eigen smaak te configureren.

Is dat ons doel? Nee, ons doel is dat onze klanten zich kunnen focussen op de cliënten. Dat is waar het echt om draait. En ons product is daarin het middel.

Terug naar blogartikelen