Ga naar de inhoud

Een blije cliënt betekent werkgeluk in de zorg!

Vandaag is een belangrijke dag: de dag van het werkplezier in de zorg. Daar staan wij natuurlijk bij stil, want stel je de gevolgen eens voor als zorgmedewerkers geen plezier in hun werk zouden hebben….

Werkplezier kan voor iedereen anders zijn. In de zorg wordt vaak gezegd dat administratieve lasten werkplezier in de weg staat. Vandaag bekijken we het echter van de positieve kant: wat geeft de zorgmedewerker nu wél plezier en wat maakt de zorgmedewerker écht gelukkig. We vroegen het aan Marianne Wils, die als wijkverpleegkundige functioneel verantwoordelijk is voor twee teams bij Zorggroep Noordwest-Veluwe.

‘Ik word vrolijk als ik merk dat een cliënt blij wordt van de aandacht en de zorg die hij of zij krijgt. Gelukkig zijn in je werk gaat natuurlijk nog weer een stapje verder. Voor mij gaat het dan eigenlijk om vier dingen: cliënten die waardering uitspreken en het nut van wat ik doe benoemen, een goede band met collega’s, een fijne werkgever en technologie die mij helpt nóg betere zorg te verlenen.”

Een fijne werkomgeving

“Een organisatie waar je je prettig voelt, een positieve werksfeer en collega’s die elkaar ondersteunen, dat is eigenlijk de basis”, aldus Marianne. “Als dat er niet is, is het lastig om positief te zijn, goede zorg te verlenen en dus gelukkig te zijn in het werk. Gelukkig heb ik het daarmee goed getroffen bij Zorggroep Noordwest-Veluwe.”

De rol van technologie in werkgeluk

Marianne is blij dat we in een tijd leven van technologische vooruitgang, vooral omdat dit haar helpt nóg betere zorg te verlenen. “We maken gebruik van verschillende technologische hulpmiddelen als automatische medicijndispensers en kalenderklokken. Wat echt een uitkomst is gebleken voor zowel verpleegkundige als cliënt is beeldbellen. Je kunt cliënten vaker spreken, terwijl je meer tijd hebt voor echte medische handelingen. Ook van zorgrobots verwacht ik veel. In een pilot bleek dit heel succesvol en waren er ouderen die niet wilde dat hun ‘maatje’ weer vertrok.”

SDB Octopus app

Een andere uitvinding die bijdraagt aan Marianne haar werkplezier is de SDB Octopus app, dé app voor de zorgmedewerker. “Doordat je je rooster en het cliëntdossier altijd bij de hand hebt én de app heel intuïtief werkt heb je vaak geen computer meer nodig. Je kunt onderweg het cliëntdossier al bijwerken, dit kan zelfs door het inspreken van tekst. Ook kan je vanuit de app navigeren naar je volgende cliënt, super handig! Al met al levert SDB Octopus mij veel tijd op die ik kan besteden aan mijn cliënten.”

Het ultieme werkgeluk: een cliënt spreekt waardering uit

Alle bovengenoemde punten zorgen er voor dat werkgeluk voor Marianne makkelijker bereikt wordt: “Echt werkgeluk betekent voor mij dat cliënten het nut van mijn werk inzien en hun waardering uitspreken. Dankzij een fijne werkomgeving en moderne technologie kan ik meer tijd besteden aan cliënten en kwalitatief nog betere zorg verlenen. Dit vergroot de kans dat cliënten waardering uitspreken en daarmee mijn werkgeluk.”

Bij SDB Groep hebben wij enorme bewondering voor het werk van Marianne en álle medewerkers in de zorg. We willen Marianne en haar collega’s dan ook hartelijk bedanken voor het goede werk dat ze verrichten voor Nederland.

Terug naar blogartikelen