Ga naar de inhoud

Horizon Zorgcentrum | SDB Planning

‘Het belangrijkste voordeel van SDB Planning is dat medewerkers zeggenschap hebben over het rooster. Dat werkt goed. We kunnen nu meer rekening houden met hun wensen. Ook is het opstellen van het rooster eenvoudiger geworden, want veel problemen lossen zichzelf al op.’ Dat zegt Romy Hoebe, teamleider zorg bij Horizon Zorgcentrum, een kleine aanbieder van ouderenzorg in Broek op Langedijk.

In een kleine organisatie als Horizon is de teamleider een spin in het web en betrokken bij alle onderdelen van de bedrijfsvoering. Het aansturen van medewerkers bijvoorbeeld, en meedenken over nieuwe projecten en zelfs mogelijke nieuwbouw. En zo efficiënt mogelijk roosteren om tijd vrij te maken voor al die andere taken.

Digitaal overzicht

SDB Planning, bij Horizon in gebruik sinds april 2020, helpt daarbij. Romy: ‘Heel prettig is bijvoorbeeld dat alle verlofaanvragen via dit systeem lopen. Eerst deden we dat handmatig in Excel. Dat was meer werk en de kans op fouten was groter. Nu hebben we een digitaal overzicht. Zo zie je direct wie wanneer verlof wil aanvragen en of dat mogelijk is. Verder leggen medewerkers zelf verantwoording af over het aanpassen van diensten, zodat we daar minder werk aan hebben.’

SDB Planning maakt het werk voor Romy dus efficiënter. ‘Vroeger had ik een dag in de maand nodig voor het verwerken van de ORT-briefjes, zoals we het noemden. Nu houd ik het goedkeuren van mutaties tussen de bedrijven door in de gaten en kan ik veel sneller schakelen als er iets moet gebeuren.’

Makkelijk in gebruik

De medewerkers geven SDB Planning een ruime voldoende, bleek uit een interne enquête. ‘Ze vinden zowel het systeem als de bijbehorende app prettig en makkelijk in het gebruik. Ze moesten in het begin wel wennen omdat alles digitaal is geworden, maar de nieuwe werkwijze werd al snel duidelijk.’

De app is gebruiksvriendelijk en kan op elke smartphone worden gebruikt, aldus Romy. ‘Via de app kun je verlof aanvragen, diensten ruilen, diensten aanvragen of openstaande diensten toekennen of afwijzen. Hierbij zie je ook welke collega zich al heeft ingeschreven. Wij zien in SDB Planning dat medewerkers op elkaar afstemmen bij het inschrijven. Dat levert veel gemak op bij het maken van het rooster. Een ruiling is meteen definitief als de collega van de afdeling hem accepteert.’

Binnen budget

De helpdesk van de SDB Groep functioneert goed, aldus Romy. ‘Ze zijn altijd vriendelijk, en ik heb nog nooit gedacht dat ik een rare vraag stelde. Nog niet zo lang geleden moest ik een nieuwe planeenheid aanmaken, en dat liep heel soepel.’

Positief is ook dat de implementatie volgens planning en binnen budget werd afgerond. ‘De mensen van de SDB Groep hielden er rekening mee dat implementeren tijd kost. Tijdens de cursusdagen kon je al veel toepassen, waardoor je het systeem sneller eigen maakt. Daar hadden we profijt van toen we echt aan de slag gingen.’

Branche: Ouderenzorg
Terug naar klantverhalen