Ga naar de inhoud

Vughterstede | LMS

‘We zijn sterk in het ingaan op specifieke vragen van bewoners. Dat blijkt ook uit klantonderzoek. We sluiten aan op hun belevingswereld. Onze opleidingen zijn erop gericht om dat te versterken.’

Dat zegt opleidingsfunctionaris Dorien Peters van Vughterstede. Met twee locaties en 450 medewerkers is dit de grootste aanbieder van ouderenzorg in het Brabantse Vught. Voor die 450 medewerkers maakt Vughterstede gebruik van het Leer Management Systeem (LMS) van SDB Groep.

Zelf aan het roer

‘In ons strategisch opleidingsplan staat dat onze medewerkers aan het roer staan van hun eigen ontwikkeling,’ vertelt Dorien. ‘Wij faciliteren hen daarin, in plaats van dat wij voorschrijven hoe het moet.’ Het gaat dan onder meer om de bekwaamheid bij verpleegtechnische handelingen. ‘Het LMS van SDB Groep ondersteunt medewerkers in wat zij nodig hebben om de toets te halen. Elke medewerker kan dat op zijn of haar eigen manier doen. De een leert makkelijker via een kort filmpje, de ander via e-learning. Je kunt kiezen wat het beste bij jou past.’

Andere aanbieders

Vughterstede overwoog andere aanbieders voor de aanschaf van een LMS. Maar uiteindelijk waren de mogelijkheden van Minerva in combinatie met het kostenaspect doorslaggevend.

Die mogelijkheden betreffen ook het totaaloverzicht en de managementinformatie. ‘Je ziet in een oogopslag in hoeverre mensen bekwaam zijn, en daar kun je op sturen. Voorheen moest je eindeloos zoeken in allerlei Excel-documenten. Nu is één muisklik voldoende. In combinatie met een gunstige prijs maakt dat we voor dit pakket hebben gekozen.’

Snel reageren

De samenwerking met de SDB Groep liep vanaf het begin prettig. ‘De accountmanager is makkelijk bereikbaar en reageert altijd snel op een vraag, bijvoorbeeld hoe ik bepaalde onderdelen van het systeem het beste kan vormgeven. Ook de koppeling met SDB HR werkt goed. We halen daar alle gegevens uit die we nodig hebben.’

Toetsen op de werkvloer

Vughterstede werkt nu voor het derde jaar met Minerva en Dorien heeft veel plannen. ‘We hebben bijvoorbeeld een nieuwe werkwijze geïmplementeerd voor toetsen op de werkvloer. Niet langer meer vanuit het skills lab met een pop, maar direct tijdens de zorgverlening. Door corona heeft dat vertraging opgelopen, maar we verwachten daar veel van. Ook dat maakt Minerva mogelijk. We zijn gewoon heel tevreden met dit leerportaal.’

Branche: Ouderenzorg
Terug naar klantverhalen