Maaike Hakfoort is opleidingsadviseur bij ZGAO, een middelgrote instelling voor ouderenzorg in Amsterdam-Oost met zo’n 500 medewerkers. ZGAO maakt gebruik van het SDB LMS en de e-learning catalogus ZorgLeren Unlimited. De meeste medewerkers zijn positief over de e-learnings voor de zorg, vertelt Maaike. ‘Ze zijn afwisselend en niet allemaal op dezelfde manier opgebouwd. Bovendien stellen de medewerkers het op prijs dat ze een certificaat krijgen als ze een toets hebben gehaald. Dat maakt het tastbaarder.’
ZGAO gebruikt de e-learnings voor de zorg onder meer bij het uitvoeren van praktijktoetsen. ‘Voor voorbehouden en risicovolle handelingen moeten medewerkers eens in de drie jaar worden geschoold. Tot voor kort deden we dat zelf. Nu zetten we hier een e-learning voor in.’
Dat levert niet alleen betere zorg op en meer professionaliteit, maar het is ook efficiënt. ‘Medewerkers kunnen nu zelf bepalen waar en wanneer ze de e-learning volgen. Soms hebben ze in het begin problemen met inloggen, maar als ze er eenmaal mee bezig zijn, ervaren de meesten het als waardevol. Je kunt het doen in je eigen tempo. Als je wilt, kijk je een filmpje nog een keer.
Wat ook goed bevalt is dat je blik door ZorgLeren Unlimited wordt verruimd. ‘Je neemt immers een kijkje in een zeer uitgebreide e-learning voor de zorg catalogus. Zo word je geprikkeld om eens iets te doen dat niet verplicht is maar wel interessant voor je werk.’
Een aantal medewerkers heeft bijvoorbeeld de e-learning gevolgd over werkbegeleiding van studenten en stagiairs. ‘Daar hoor ik goede verhalen over. Blijkbaar voelen ze de behoefte om dit te doen. En het fijne van dit pakket is dat je de e-learning gewoon kunt aanklikken en aan de slag kunt gaan, in de nachtdienst of thuis.’
Tot slot sluiten de e-learnings voor de zorg ook aan op de protocollen van Vilans, het kennisinstituut voor de ouderenzorg. ‘Dat is mogelijk doordat ZorgLeren Unlimited deel uitmaakt van het Leer Management Systeem Minerva, dat een koppeling heeft met die protocollen. Vroeger printten we deze altijd uit en dan had je soms een gedateerde versie. Nu is het altijd up-to-date en dicht bij de hand. Ook dat verhoogt het kennisniveau van onze medewerkers.’