Hallo Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!

‘Zo krijgt ZINN Ouderenzorg controle over het roosteren’

ZINN ouderenzorg

Lees hier het verhaal van Folly Schuurke en Karin Bijlsma over SDB Planning.

‘We horen veel positieve verhalen van medewerkers, onder meer vanwege het gebruiksgemak van SDB Planning. Maar ook de roosteraars zijn er blij mee.’ Dat zegt Folly Schuurke, manager HR bij ZINN, een zorgorganisatie voor thuiszorg, wonen en welzijn in de regio Groningen met zo’n 2500 medewerkers. ZINN maakt sinds oktober 2020 gebruik van SDB Planning. ‘We hadden een ander product van hen in gebruik, maar we wilden vernieuwen. Na een zoektocht langs andere aanbieders kwamen we toch weer bij de SDB Groep uit.’

Efficiënter inzetten
‘Wat ons aanspreekt is de achterliggende filosofie,’ vervolgt Folly. ‘Anders dan veel andere systemen gaat SDB Planning uit van de hoeveelheid zorg die een cliënt nodig heeft. Niet van de hoeveelheid zorg die beschikbaar is.’ In de praktijk betekent dit dat je je medewerkers efficiënter kunt inzetten, legt roosterbeheerder Karin Bijlsma uit. ‘Als je uitgaat van de beschikbare uren van alle medewerkers met een contract, dan ga je die uren hoe dan ook invullen. Ook als er eigenlijk iemand boventallig is, wat soms onvermijdelijk is.’

Bewuste keuze vanwege overzicht
‘Je kunt zo’n medewerker dan ook op een andere locatie inzetten,’ vult Folly aan. ‘Of er bij een ziekmelding voor kiezen om geen vervanging te regelen. Of de extra handen aan het bed gebruiken om medewerkers die hard hebben gewerkt, bijvoorbeeld vanwege corona, een rustige dienst te bezorgen. Je ziet in één oogopslag wat mogelijk is. Je kunt dus een bewuste keuze maken omdat je overzicht hebt.’

Medewerkers zijn tevreden
De medewerkers van ZINN zijn tevreden over de app van SDB Planning. ‘Vrijwel allemaal hebben ze die gedownload. Ook medewerkers van wie we dachten dat ze dat misschien niet zouden doen vanwege een wellicht wat minder grote digitale vaardigheid.’ Elke gebruiker geeft zijn of haar beschikbaarheid aan via de app. ‘Dat is handig. Je kunt ook gemakkelijk inschrijven op openstaande diensten. En als roosteraar heb je een duidelijk overzicht wie er te veel of te weinig heeft gewerkt en welke verlofuren nog openstaan. Je kunt ook een pushbericht sturen voor een openstaande dienst als de medewerker daarmee akkoord is. Dan hoef je dus niet eens de app te openen.’

Korte lijnen
De implementatie van SDB Planning verliep naar wens. Folly: ‘Zoiets staat of valt met de commitment van alle betrokkenen, en dat was bij beide partijen dik in orde. We hebben goed samengewerkt, en de lijnen waren kort. Als voorzitter van de stuurgroep had ik nooit serieuze problemen, en dat is weleens anders.’

Alles via Teams
Dit was extra opmerkelijk omdat vanwege corona alles op afstand ging, via Teams. Karin: ‘Dat was spannend maar ik vond het erg goed gaan. Praktische problemen losten we meestal snel op.’ Folly: ‘En ook met een beetje humor. Op de dag van de livegang lukte het inloggen niet vanwege een probleem met cookies. Dit leidde tot veel telefoontjes van medewerkers. De experts van ZINN en SDB hebben snel een noodoplossing bedacht. Met een knipoog hebben alle leden van de projectgroep een koektrommel met het woord ‘Cookies’ gekregen.’