Ga naar de inhoud

Nieuwsbrief Kinderopvang

Een terugblik op KIX Day – 17 april

’s Middags werden we door Friends call me Jim  www.beweegboeken.nl uitgedaagd om mee te doen met een ontzettend leuk interactief beweegprogramma voor jonge kinderen. Iedereen deed vol enthousiasme mee. Omdat we het belang van bewegen onderschrijven geven we 5 proeflessen weg. De eerste 5 personen die een mail sturen naar peter.vanzijl@sdbgroep.nl krijgen een proefles van Friends call me Jim.

 

Personeelstekort in de kinderopvang? Misschien zoeken we op de verkeerde plek!

De sector kinderopvang staat voor grote uitdagingen, en personeelstekort is daar een van. Maar wat als we anders gaan kijken? Tijdens de tweedaagse studiereis ‘Bijzondere Werkgevers’, georganiseerd door bdKO en SDB, kregen we inspirerende inzichten uit andere sectoren.

Bij restaurant en cateraar The Colour Kitchen in Utrecht  zagen we hoe mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt – van autisme tot een zwaar verleden – kunnen uitgroeien tot waardevolle werknemers. En bij Ictoria in  Boxmeer die jaarlijks 600-700 mensen met beperkingen bemiddelt naar werk,  hoorden we hoe ‘schapen met drie poten juist een enorme bijdrage kunnen leveren als we de juiste kansen bieden.

Wat als we in de kinderopvang niet alleen zoeken naar de perfecte kandidaat, maar kijken naar onbenut talent? Een pedagogisch medewerker met autisme die rust en structuur brengt? Een dove medewerker die gebarentaal aan kinderen leert?

Extra kans voor de kinderopvang
Nadia van den Heuvel (Ictoria) gaf ons nog een mooi inzicht mee: door inclusiever te werken, maken we de samenleving van morgen vanzelfsprekender inclusief. Kinderen groeien dan op in een omgeving waarin diversiteit de norm is. Waar wij als volwassenen soms nog tegen beperkingen en vooroordelen aanlopen, zal de volgende generatie juist opgroeien met het besef dat iedereen op zijn of haar manier een waardevolle bijdrage levert.

Misschien moeten we ophouden met zoeken naar dat schaap met vier poten. Soms is dat ‘schaap met drie poten’ de perfecte match!

Wat denk jij? Zijn er mogelijkheden om inclusiever te werven in de kinderopvang? Ik hoor graag jouw gedachten!

Peter van Zijl , Business Development Director SDB

Advisory Board Kinderopvang

Er hadden zich maar liefst 30 mensen aangemeld om mee te praten over de nieuwste ontwikkelingen en mogelijkheden binnen ons productaanbod. We hebben onze inzichten gedeeld over onze oplossingen Planning, HR, salaris en Kindplanning. De actieve betrokkenheid van de deelnemers was erg waardevol. ‘s Middags zijn in een interactieve sessie de eerste prioriteiten gesteld:

  • Fouten oplossen/communicatie van SDB
  • Ouderapp/medewerkersapp
  • Integratie verbeteren
  • Optimalisatie capaciteit

In de Advisory Board bespreken we samen de nieuwste ontwikkelingen en mogelijkheden binnen ons productaanbod en de behoeften en de uitdagingen we tegenkomen. Ons doel is om samen met jullie te werken aan innovatieve en toekomstbestendige oplossingen voor de kinderopvang.

De volgende Advisory Board is op is op dinsdag 23 september a.s.

  • Tijd: 10:00 – 14:00 uur (inclusief lunch)
  • Locatie: SDB, Lorentzlaan 3, 3401 MX IJsselstein

Wil je deelnemen aan deze bijeenkomst? Neem dan contact op met je accountmanager:
Inke Benkhuijsen of Ursela Olde Weghuis.

Kinderen superhelden

Terugblik: webinar Kindplanner ontwikkelingen en verbeteringen op 11 en 13 maart j.l.

Geschiedenis van SDB

In 1976 werd SDB opgericht met de doelstelling medewerkers in de Zorg te ondersteunen. Kinderopvang maakt deel uit van de sector Zorg en gebruikt de modules HR en Salaris  uit de Zorgsuite. In de loop van de jaren sloten zich diverse softwarebedrijven zich bij SDB. Specifiek voor de kinderopvang waren dit de bedrijven Kindplanner, Quebble en Nanny4all. Met deze toetredingen kwam er een strategisch focus op Kinderopvang en werd de Kinderopvang Suite een feit. Op dit moment maken 330 Kinderopvangorganisaties gebruik van een of meerdere modules van de Kinderopvang Suite.

Missie

Onze missie is om organisaties in de kinderopvang en de zorg te ondersteunen met innovatieve, gebruiksvriendelijke software. Zo kunnen professionals zich volledig richten op het welzijn en de ontwikkeling van kinderen en cliënten.

De SDB Kinderopvang Suite

De Kinderopvang Suite is een totaaloplossing voor de kinderopvang en richt zich op het verbeteren van de efficiëntie en digitalisering voor alle betrokkenen: ouders, pedagogisch medewerkers en de ondersteunende afdeling.

  • Voor ouders: Alle administratie wordt digitaal beheerd via de Octopus app, zoals inschrijvingen, contracten, ruilen, facturen en communicatie.
  • Voor pedagogisch medewerkers: Volledige ondersteuning bij in- en uitstroom, zelfservice voor roosters, verlof en communicatie.
  • Voor de ondersteunende afdeling: Geautomatiseerde workflows voor planning, facturatie en naleving van wetgeving, wat de administratieve processen sterk vereenvoudigt.

Stand van Zaken
Op dit moment zijn de volgende deeloplossingen voor de Kinderopvangsuite beschikbaar: HR module, Salaris module, 3 modules voor Personeelsplanning (Quebble Personeelsplanning, SDB Planning en Plan8 / MijnRooster via externe partij), 2 modules voor Kindplanning (Kindplanner en Quebble Kindplanner – Nanny4all).

Ambitie
Onze ambitie is om een volledig geïntegreerde Kinderopvang Suite te hebben met daarin de modules Planning, HR, Salaris, KIS en Leeroplossingen. Deze modules hebben allemaal dezelfde gebruikservaring en gebruiksgemak. Door de integratie van de modules in één suite is er een directe gegevensuitwisseling tussen alle modules mogelijk.

Module Kind Informatie Systeem (KIS)
Alle functionaliteiten rondom Kinderen brengen we samen in de module SDB KIS. Deze module wordt onderdeel van de Kinderopvang Suite (zie afbeelding).

Hiervoor nemen we de volgende stappen:
Stap 1: Kwaliteitsverbetering van Kindplanner backoffice en de OuderApp
Stap 2: Eenheid brengen in de uitstraling en het gebruiksgemak van KIS zodat de module aansluit bij de modules: HR, Salaris en Planning in de Suite
Stap 3: Samensmelting van de functionaliteiten van Kindplanner, Quebble Kindplanning – Nanny4all tot SDB KIS

Mocht je hierover vragen of opmerkingen hebben, stuur dan een bericht naar je accountmanager: Inke Benkhuijsen of Ursela Olde Weghuis.

KOSMO Kinderopvang

In de schijnwerpers
KOSMO Kinderopvang

Een boeiend klantverhaal uitgelicht.

Grip, efficiëntie en meer dan 750 blije medewerkers’: KOSMO’s succes met SDB Planning

KOSMO groeit hard en wil haar dienstverlening naar een hoger niveau tillen. Als organisatie die kinderen van 0 tot 13 jaar ondersteunt, is het essentieel om de juiste mensen op de juiste plek te hebben. Met 56 vestigingen en bijna 900 medewerkers vraagt dat om software die meebeweegt met hun ambities en werkwijze. Waar eerdere oplossingen functioneel waren in een andere fase, zijn nu meer inzicht, sturing en gebruiksgemak nodig. KOSMO zocht naar een systeem dat past bij hun huidige schaal, ambities en manier van werken. Daarom kozen ze voor SDB Planning: een toekomstbestendige oplossing waarmee ze grip creëren op de planning en medewerkers optimaal kunnen ondersteunen.