Hallo Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!

‘Stuurinformatie met één druk op de knop’

Accolade Zorg

Lees hier het verhaal van Henk Jonker, controller bij Accolade Zorg, over SDB Analytics.

Accolade Zorg is een organisatie voor ouderenzorg in oostelijk Utrecht met zo’n 800 cliënten en medewerkers. Controller Henk Jonker maakt gebruik van SDB Analytics, dat vorig jaar is geïmplementeerd.

Henk gebruikt het systeem onder meer voor managementstuurinformatie. ‘Die komt met één druk op de knop uit het systeem rollen. Financiële informatie, het aantal gewerkte uren, informatie over cliënten, alles wat je maar wilt.’

Hij maakt op basis hiervan maandrapportages, met daarin zaken als het aantal fte’s, de betalingen aan oproepkrachten en de meer- en minderuren. ‘Maar wat nog belangrijker is: we zien niet alleen de cijfers maar ook de trends, hoe mensen zijn ingezet, en of we voor of achter lopen op begroting. Zeer waardevolle informatie, ook voor de raad van toezicht en de raad van bestuur.’

Overzicht corona-uren
Specifieke overzichten zijn eveneens eenvoudig uit te draaien. ‘Tijdens de coronacrisis hadden we bijvoorbeeld een mooi overzicht van alle corona-uren met een speciale code. Zeer overzichtelijk.’

Henk geeft aan ‘blij verrast’ te zijn met de mogelijkheden van het standaardpakket van SDB Analytics. ‘Er is bijvoorbeeld een overzichtelijk dashboard waar we veel aan hebben. Maar wat me ook goed bevalt, is dat ik zelf toegang heb tot de data. Ik kan slicen en dicen, zoals dat heet: informatie opdelen in factoren. De uren per kostenplaats, per maand of per medewerker bijvoorbeeld. Ik wil graag weten hoe dat zit en dat kan met dit systeem. Je hebt ook mooie filters, en het is allemaal heel gebruiksvriendelijk.’

Rechtstreeks contact
Lastiger was wel dat de performance aanvankelijk wat traag was. ‘Dat lag aan een leverancier van SDB Groep, dat hebben ze heel goed opgepakt maar het duurde wel even totdat dat was opgelost. Gelukkig gaat dat nu naar wens.’

Prettig is wel weer dat je, als je dat wilt, voor specifieke vragen rechtstreeks contact hebt met de IT-consultant van SDB Groep. ‘Er zit dus niet altijd een accountmanager tussen, je praat als het nodig is rechtstreeks met de techneut. Ik ben zelf nogal technisch onderlegd dus ik kijk graag mee onder de motorkap.’

De toekomst is aan het datagedreven werken, besluit Henk Jonker. ‘Hoe breng je dat naar de werkvloer? Dat is de uitdaging die we met SDB Groep willen oppakken.’

Zelfsturende teams
Speciale aandacht is er daarbij voor zelfsturende teams. ‘We zijn hard op weg om daarmee te gaan werken, we hebben schat ik nog ongeveer een jaar nodig. Uiteraard moet dat eerst op organisatorisch niveau zijn geregeld, wat betreft de verantwoordelijkheden onder meer en hoe je dat inricht. Daarna zijn de ondersteunende diensten aan de beurt.’

Ook daarvoor is SDB Analytics goed ingericht. ‘We willen straks de managementstuurinformatie ook beschikbaar gaan stellen aan de zelfsturende teams, zodat zij hun werk optimaal kunnen doen.’

Met een glimlach: ‘En het mooie is: we hoeven daar niet extra voor te betalen, dat zit allemaal bij de prijs in.’